Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

sobota 24. června 2017

Paměť národa je krátká

Co Vám řeknou jména obcí:Javoříčko, Leskovice, Konětopy, Lejčkov? Nejspíše nic. A co třeba obce Ploština, Prlov či Vařákovy paseky? Přihořívá? A když dodám Ležáky a Lidice ?

Ano, paměť národa je krátká a zřejmě všichni máme na paměti to, co se dělo 10. června 2017 v Lidicích a kamarádi tak nějak napůl huby dodávali - zdalipak bude takové "tóčo" dneska i v Ležákách?
Já sám jsem byl v obci Ležáky v roce 2011, kdy jsem pro Google Maps pořídil tuto fotografii a byl jsem už tehdy překvapen rozdílem, kterak se přistupovalo k vytváření památníku v Lidicích a tady v Ležákách.

Ale už mé úvodní otázky, z mého malinkého průzkumu mezi blízkými kamarády ukázaly, že lidi neví. Ano, já sám jsem o mnohých jménech do letoška nevěděl, ale alespoň jsem věděl, že jedna vlna vypalování obcí běžela v době tzv. hendrychiády, a druhá vlna pak při útěku fašistických vojsk (německé a maďarské armády a Vlasovců) do zajetí v americké zóně. Tedy: veděl jsem že vypálených obcí bylo víc, jak dvě.

A o jakých vypálených obcích tedy vím?

Rok 1942, období hendrychiády
Rok 1943
  • Český Malín a Ukrajinský Malín (obě na území dnešní Ukrajiny) 13. červenec 1943  [článek wikipedie]
Rok 1945 na Valašsku
Rok 1945, další vypálené obce
To jsou tedy české obce, či obce obydlené českým obyvatelstvem o kterých vím, že byly vypáleny. Nehodlám tvrdit, že je seznam úplný (o čemž svědčí už první opravný update),