Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

pondělí 20. října 2014

Zrychlený návod na GRUB2

Patřím mezi ty, kteří pravidelně prostřídávají systémy Microsoftu a Linuxu, v mém případě z rodiny Ubuntu (aktuálně GNOME-BUNTU). No a protože je prostřídávám na jednom počítači, je jasné, že potřebuji šikovný zavaděč. Automaticky se mi nainstaloval GRUB, ale jeho nastavení mi nevyhovovalo.

Krok 1) Editace souboru grub z umístění /etc/default/grub

V terminálu vyvolat: SUDO GEDIT /ETC/DEFAULT/GRUB
Otevře se textový soubor, v němž jsem poeditoval parametry - viz níže - a pak samozřejmě soubor uložil a editor uzavřel.

Krok 2) Zupdatování hlavního GRUB.CFG souboru GRUBU

V terminálu vyvolat:
sudo update-grub

Možnosti nastavení v kroku 1

Čerpal jsem ze stránky http://wiki.ubuntu.cz/grub2 a pro moji potřebu jsem nastavoval:

# GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
vypnutá funkce skrývání menu,  výběrové menu je vidět (pozor, tahle jediná volba je psaná včetně znaku #)

GRUB_HIDDEN_MENU_QUIET=false
zapnutá funkce odpočítávání

GRUB_DEFAULT=4
Nastavuje předem vybranou položku nabídky (pořadí shora dolů: 0 pro první, 1 pro druhou)

GRUB_TIMEOUT=5
Nastavuje čas v sekundách před tím, než se automaticky načte hodnota dle GRUB_DEFAULT

GRUB_GFXMODE=640×480
Grub běhá v grafických módech, toto nastavení je s největšími písmenky :-)

Díky těmto nastavením se o počítač mohu dělit s lidmi, kteří z nějakého důvodu nezvládnou Linux a do pěti sekund se jim pustí Windows. Experimentátoři pak mají 5 sekund čas na přejetí do Linuxů a zrakově indisponovaní si mohou přečíst, co po nich počítač chce...