Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

čtvrtek 24. června 2021

Na Moravě řádilo tornádo...

 Mohl jsem si toho všimnout až ráno, ale měl jsem puštěné rádio, kde o tom před 11 minutami zprávařka mluvila (22:00). Na Internetu o tom novináři píší už od 21. hodiny, Stručně:

Tornádo srovnalo se zemí značnou část obce Lužice na Hodonínsku, Hrušky na Břeclavsku, Moravskou Novou Ves, silné poškození hlásí Mikulčice, část Hodonína.

První zprávy na zpravodajských serverech

Pro ty, co to nezažili:

Setkání s tornádem

Tornáda řádí hlavně v USA, kde jich je až 1200 ročně. V Evropě se vyskytují hlavně v Británii, v evropské části Ruska, ale občas i u nás ve střední Evropě. V Čechách je tornádo rarita, výskyt ročně spočítáte na prstech jedné ruky. (seznam tornád v česku dle wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tornád_v_Česku )

  1. Jakkoli to může být krásný, nebo zajímavý pohled, nefoťte si ho! Pokud na vás dopadne popelnice, nebo v silnějších stupních celé auto, snímky si budou prohlížet vaši pozůstalí a říkat si „proč si hrál na lovce tornád.“
  2. Tornáda mohou prudce změnit směr i rychlost, nepodceňujte situaci.
  3. V případě menších tornád se můžete skrýt ve škarpě, nebo v jiné přírodní nerovnosti. 
  4. Pokud se jedná o větší tornádo, neschovávejte se za auta, nebo za popelnice. Může to vrhat těžké předměty na vás, nebo vás na ty těžké předměty.
  5. Když jste v autě, platí pravidlo, kdo ujede, vyhraje.
  6. Jistota je úkryt v podzemí, ve sklepě, nebo v pevné, obytné budově, a to někde „uprostřed.“ Nestůjte u okna, neboť může z různých předmětů udělat projektil, který vás může zasáhnout. Když chcete vzpomínku, zapněte na mobilu video, nebo samospoušť (každých pár minut, nebo sekund) posaďte ho za okno, a utíkejte se schovat. Lepší přijít o mobil, než o hlavu… 
  7. Schovat se do bezpečí, mimo okna (žijeme jen jednou) pokud máte rádio na baterky, nebo mobil + drátová sluchátka, nalaďte místní, nebo celostátní rozhlas a poslouchejte, zda se k vám řítí něco silnějšího. Rádio dostane varování od ČHMÚ a musí ho pustit do éteru (ať už výpadek proudu, tornáda, nebo jiné katastrofy) 

Dělí se podle Fujitovy stupnice. F0 je rychlost 60-116 km/h. Takové tornádo může shodit komín, lámat větve nebo i vyvrátit strom s mělkými kořeny. Maximum je F6, kdy rychlost dosahuje od 510 až 605 km/h. Takové tornádo dokáže vysát vlakovou soupravu, z auta udělá projektil, který může letět až 100 metrů daleko, nebo dokáže porazit mrakodrap. V ČR bylo nejsilnější tornádo zaznamenáno v roce 2004 v Litovli. Se silou F3, kde už dokáže strhávat střechy, nebo převracet vlakové vagóny. Tehdy poškodilo 11 domů, z toho dva musely na demolici. Škody přes 100 milionů, naštěstí bez obětí na životech.

A co já s tím?

Také jsem si prožil něco podobného, byť v menším měřítku, kdy jsem byl s tátou pod stanem na našem oblíbeném místě v jižních čechách (před rokem 2002) , kdy v čase, co jsme tam pobývali, vždy jedna bouřka za 14 dnů byla trošku krutější. Vždy jeden z nás hlídal dění a tentokrát to vyšlo na mě...

V jednu chvíli jsem se musel pověsit na stanovou konstrukci v rohu, odkud šla bouřka... A také jsem viděl cosi, co se velmi podobalo tornádu... Otázkou je, jestli to "jen" nebyla takzvaná supercela ... Rozhodně to dolámalo stromy v poměrně úzkém pruhu

Největší škody byly naštěstí v lese mezi kempy, asi tak 200 metrů od nás, takže se asi nikomu nic nestalo kromě šoku... Ostatně i já sám jsem ten adrenalin rozdýchával dobře dvě hodiny

PS: Poslal jsem něco málo peněz na charitu...

(dodatky do zápisu: )