Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

sobota 10. dubna 2010

Letadlo s polským prezidentem spadlo (3.) :-(

(první a druhý blogpost na toto téma)

Další zprávy z ruského serveru Věsti, které (minimálně mě) přinesly nějaké novější informace .
  • Катастрофа польского Ту-154 под Смоленском: телефоны "горячих линий" [horké telefonní linky] - horké linky fungují v ruském a polském jazyce. V současné době má linka k dispozici informace o registrovaných cestujících na letu a přesné informace o zemřelých by měly být později ... Hotline ve Smolensku:
    8 (800) 100-19-01
    Hotline MŽP v Moskvě:
    8 (495) 626-37-07
  • Tatéž zpráva o pár odstavců níže - Vyšetřovatelé regionu Smolensk zahájili vyšetřování podle trestního zákoníku kvůli "porušení pravidel bezpečnosti letecké dopravy, jenž z nedbalosti způsobila smrt dvou nebo více osob." Jsou tři verze pádu letadla - špatné počasí, selhání lidského činitele a problémy v letadle.
  • Zpráva o letadle říká, že letoun prošel na konci roku 2009 větší opravou v továrně Samara Aviacor. "Generální oprava TU-154 polského prezidenta Lecha Kaczyński byla prováděna v prosinci 2009," - řekl generální ředitel závodu Alexey Gusev.
  • Очевидцы: самолет кренился влево, зацепил деревья и рухнул [myslím že netřeba překládat] - článek obsahuje nějaká ta svědectví lidí z blízkosti letiště, ale je tam i zajímavá výpověď civilního pilota. Prohnal jsem to pro jistotu i Google translatem a spolu s mým překladem (google občas nějaké slovo přeloží přesně opačně) a stylistickou úpravou jsem se dozvěděl toto:


    "Zkušení piloti se zřídkakdy rozhodnou, že budou zkoušet s letadlem čtyři pokusy o přistání. Normálně, když druhý pokus o přistání selže, piloti se rozhodují použít alternativní řešení "- řekl jeden z nejzkušenějších pilotů pro civilní letectví Polska Dariusz Sobchinsky. Řekl, že on osobně znal piloty havarovaného Tu-154M, a že byli profesionálové s velkým kreditem. 
  • Zprávička v podstatě jen upřesňuje, že z černých skříněk byla nalezena ta, co bývá v ocasní části letounu
(16:35 CT24) zvěsti o 1-3 přeživších ruskými úřady odvolány...

(16:52 CT24) druhá černá skříňka nalezena

To co řekl pilot z Polska řekl údajně i jeden ruský pilot v moskevském rozhlase - ten je ale trochu přísnější v hodnocení, proč pilot zkoušel 4x přistát- (16:37 české noviny).
"Pokusit se přistát napočtvrté mohli jedině tehdy, když na ně někdo naléhal," řekl zkušební pilot Jevgenij Pankevič. Ve většině případů letci hledají náhradní letiště, pokud se nezdaří přistání napodruhé. Pankevič usoudil, že katastrofu způsobilo pochybení pilota, který měl v sobě najít sílu, aby přistání ve Smolensku odmítl.
Tahle zpráva pokračuje i dalším odstavcem, na nějž jsem narazil i na ruských serverech
Podle moskevského rozhlasu už prý v minulosti Kaczyński chtěl po pilotovi, aby přistál i za nepříznivých podmínek. V srpnu 2008 prezident letěl do Tbilisi, ale kapitán letadla z bezpečnostních důvodů odmítl a zamířil na záložní letiště v Ázerbájdžánu. Po přistání prý rozčilený Kaczyński prohlásil, že incident bude řešit "na nejvyšší úrovni".
Na ruském serveru k tomu dodali, že se za pilota posléze postavil kdosi z jeho nadřízených. Jméno nadřízeného už si nepamatuju a nechce se mi to hledat - zvlášť teď, když se začínají objevovat obviňovací příspěvky a to mé psychice nepřispívá :-(

Ostatně zjišťuju, že zpravodajství nelze dělat v jednom člověku, o což se pokouším už šestou hodinu, nelze sledovat potřebné množství zdrojů v jednom člověku, navíc bych potřeboval znát i několik dalších jazyků a nejenom světových - (vůbec jsem nesahal do internetových zdrojů v Polsku m.j.) Takže ještě rychle uzavřu zprávami, které se objevily od okamžiku, kdy jsem se rozhodl tenhle blogpost uzavřít až po napsání této -> . <- tečky ....

(17:17 české noviny) Letadlo, které se dnes zřítilo, bylo v provozu od počátku 90. let. Podle ředitele samarského opravárenského závodu, kde letoun loni absolvoval třetí generální opravu, měl stroj do té doby nalétáno na 5400 hodin, včetně 1823 přistání. "Na letadlo této třídy to není hodně," řekl Alexej Gusev s tím, že po opravě žádné reklamace nenásledovaly.

(17:20 CT24) Dle řízení ruského letového provozu posádka několikrát ignorovala pokyny z kontrolní věže

(18:30 TN.CZ) "Vedoucí řízení letového provozu zjistil, že letadlo ve vzdálenosti asi 2,5 kilometru od ranveje zahájilo strmé klesání ve zvýšené rychlosti," uvedl první zástupce velitele vzdušných sil Ruska Alexandr Aljošin.