Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

pátek 28. května 2010

Pro potěchu ducha

Hele pane, já kdybych byl ve vašich botách, já bych se teď obrátil a uháněl bych z lesíka a z háječka, pěšinkami běžel bych i úvozem a přes potůčky skákal bublavé a po kolena ploužil bych se rozkvetlými lukami blatouch-neblatouch směrem odtud, až vběhl bych pod Šumavou do vesničky malé, kde v dálce kostelík září, jak dírkou v mraku sluníčko naň pálí, a tam hned pod sadem dole u studánky zurčivé malá chaloupka jest, a tam bych běžel, vrátka bych přeskočil, aby nevrzla, neb maminka moje - vaše tedy, v případě onom - by tam kolem plotny skákala a já bych jí zezadu ručičkama svýma vočička připlác a pravil bych: "Maminko moje stověžatá, hádej kdo to je" a ona by řekla: "To jsi ty, synáčku" a já bych řek: "Běžím k tobě z lesíka, kde jsem viděl dva krvelačné lupiče, jak spali, a já je, matinko, nebudil!", ona by měla radost a dala by vám buchtu, vy vole!
Jan Werich - Těžká Barbora



Takovéhle hraní s češtinou zřejmě od dob Wericha nikdo neovládl ...