Myslel jsem si, že na dnešek připadne jistá důležitá informace, neboť před týdnem, 15: září mělo proběhnout jisté sezení, které mělo rozhodnout o dalším osudu změn na Úřadech práce.
Pokud proběhlo, pak musím zkonstatovat, že můj informační zdroj zklamal, protože o něm nevím ani to příslovečné "Ň" :-(
Mohl bych tu přepisovat odkazy na články zpravodajských serverů, na které čas od času narazím, ale nebylo by to ono a navíc bych dělal práci, kterou už dělal někdo jiný na Facebooku ve skupině "Občané proti nesmyslným reformám". V sobotu odpoledne jsem narazil na otevřený dopis právě v této skupině, v nemž se tajemníci z měst a obcí ohrazují proti tomu, že ani oni nic o změnách na Úřadech práce nevědí, a to nějakých X lidí z měst a obcí na UP přejde. Jenže bude li to přechod ukvapený, vyhlášený v listopadu, může se stát, že budou nuceni ve svých budovách lidi z UP strpět. Dopis přetiskuji pod čarou ve znění, v jakém byl k nalezení ve výše zmíněné skupině
Vážený pane, paní (ministři, poslanci, předseda vlády, senátoři, SMO, asociace krajů, ředitel ÚP),
jako statutární zástupci magistrátů a městských úřadů ve věcech personálních a osoby odpovědné za
výkon přenesené působnosti na těchto úřadech vyjadřujeme tímto dopisem vážné znepokojení nad
přípravou převodu agend dávek hmotné nouze, příspěvku na péči a dávek sociální péče pro osoby se
zdravotním postižením z kompetence obcí s rozšířenou působností na územně příslušná pracoviště
Úřadu práce ČR.
Uvědomujeme si, že toto rozhodnutí je zcela legitimní z pozice státu jako objednatele a zadavatele
výkonu státní správy, ovšem příprava převodu těchto kompetencí významně ohrožuje zájmy a práva
všech zúčastněných subjektů a zaměstnanců, kteří v současné době výkon této oblasti přenesené
působnosti zajišťují.
Technický průběh převodu těchto agend v současné době již přímo ohrožuje schopnost státu
garantovat výplatu těchto dávek a příspěvků po 1. lednu 2012. Podle dostupných informací také
existuje reálná možnost dalšího a neúměrného krácení příspěvku na výkon přenesené působnosti,
který již dnes nedostatečně pokrývá náklady na státem „objednaný“ výkon přenesené působnosti
u místních samospráv. Dovolte nám, abychom Vás dále seznámili s hlavními fakty, o něž své
znepokojení opíráme.
•
K dnešnímu dni neexistuje legislativa, která by jednoznačně definovala, v jakém rozsahu
budou výše zmíněné agendy převáděny, a která by právně a technicky upravovala celý
proces. K dispozici máme pouze kusé a rozporné informace, které neumožňují seriózně
jednat se zástupci Úřadu práce ČR. Bude-li příslušná norma schválena v listopadu letošního
roku, nebude možné vzhledem k technické a logistické náročnosti celý převod v průběhu
jednoho měsíce zvládnout tak, aby byl garantován funkční systém od 1. 1. 2012 (předání
spisů, softwarové řešení atd.).
•
Dle našeho názoru existuje jediný postup pro přechod zaměstnanců, který je v souladu
s právním řádem České republiky, a to zejména s § 338 zákoníku práce (pokud dochází
k převodu agendy, dochází vždy k přechodu zaměstnanců – tzv. delimitace).
•
Podle dostupných informací existují oprávněné obavy, že dosavadní příspěvek na výkon státní
správy bude v souvislosti s převodem těchto agend krácen ve vyšším procentuálním poměru,
než by odpovídalo skutečnosti. Jsme schopni na věrohodných a validních údajích databáze
Benchmarkingové iniciativy přesvědčivě doložit realitě odpovídající výši provozních výdajů.
•
Máme-li i v budoucnu plně dostát své odpovědnosti za kvalitní výkon přenesené působnosti,
apelujeme na všechny odpovědné činitele, aby příspěvek na výkon státní správy, který nikdy
nepokrýval všechny výdaje územních samosprávných celků, nebyl snižován.
Proto navrhujeme:
•
Činit kroky směřující k převodu agend a zaměstnanců teprve poté, co bude k dispozici jasná
legislativní úprava.
•
V rámci legislativní normy vytvořit dostatečný časový prostor pro technické a logistické
zvládnutí celého procesu převodu.
•
V příslušné legislativě důsledně vycházet z § 338 zákoníku práce a dodržet při převodu
agend princip, kdy při převodu činností automaticky přecházejí také příslušní zaměstnanci.
V opačném případě by riziko vyplácení odstupného, pracovněprávních sporů apod. bylo
přeneseno na územní samosprávy, což může být považováno za krok, který je v rozporu
s Ústavou ČR.
•
Dále nesnižovat příspěvek na výkon přenesené působnosti, protože stávající situace ohrožuje
její kvalitu a dostupnost.
•
V souvislosti s převodem těchto agend žádáme, aby byl příspěvek odpovídajícím způsobem
upraven dle skutečných provozních výdajů a nikoli dle požadavků subjektu nově pověřeného
výkonem těchto agend.
Naše návrhy zcela analogicky platí v situacích, kdy by se obdobné návrhy týkaly dalších agend
přenesené působnosti (například živnostenské úřady, stavební úřady, dopravně správní agendy).
Klademe si také otázku, zda touto změnou nestartují právě opačné procesy, než byly ty, které v roce
2003 vedly k reformě veřejné správy sledující přiblížení státní správy občanům na obcích s rozšířenou
působností.
Věříme, že výše uvedené argumenty zvážíte a využijete svého vlivu a odpovědnosti k vyřešení situace,
ve které se dnes nacházíme nejen my jako zástupci zaměstnavatelů, ale také naši zaměstnanci, kteří
dosud výkon těchto agend zajišťují.
Věříme také, že v této věci zvítězí společný zájem na kvalitním, kompetentním a dostupném výkonu
veřejných služeb a přenesené působnosti.
Předem Vám děkujeme za podporu.
Abecední seznam tajemníků.