Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

sobota 14. června 2014

Několik rad, co se sny

Včera jsem tu psal o kamarádech, co si nějak moc sny nepamatují a jeden z nich už mi signalizoval, že si prožil dost ošklivý sen, který si pamatoval tak, že v ten den už ani nešel spát do postele...

Jakmile se začnete bát toho, co se vám může zdát, je to cesta do pekel - anebo pokud jste rozumní, tak do péče odborníka.

Pojďme ale na rady a na mé poznámky k nim - rady jsem stejně jako včera čerpal z několika webů o snech
  1. Založte si knihu snů - ze své zkušenosti mohu doporučit trojici datum-název snu - popis snu. Včera jsem ale hovořil i o poznámce co se (nejenom mě) děje v reálu či co očekávám že se mi bude dít či co se vůbec bude dít. Jiné weby doporučují poznačit si i pocity ze snů a nějaké ty asociace. Těžko říct, co se z těchto všech doplňujících údajů pro vás bude hodit, mě se docela hodí právě nadpis snu, protože když jej zvolím trefně, mohu i po letech si daný sen uvědomit. Příkladem budiž můj sen "Ferri a posedlé koťátko", kdy jen podle názvu jsem si jej před momentem odvyprávěl a až pak se šel podívat, co jsem si poznamenal. Ano, přesné detaily snu už byly pryč, ale i tak...
  2. Veďte si seznam snů - Až těch snů bude moc, je dobré založit si index, kde mohu sledovat opakující se místa, témata, osoby, události, ale i data ... Tak třeba zjistíte, že se vám o dědečkovi zdá proto, že jste zase zapomněli na výročí jeho úmrtí a vnitřně se za to stydíte. (A dá se tomu předejít vhodně nastavenou opakující se upomínkou třeba v mobilu)
  3. Kreslete ke svým snům obrázek - Já sám to nikdy nedělal, takže se k této radě stavím poněkud odmítavě (je to tím, že neumím pořádně kreslit) a i weby se přesně neshodují, co vlastně kreslit....
  4. Sdílejte své sny - úplně nejlepší je s někým rozebírat nahlas (vyprávět je v přítomném čase je IMHO nejlepší), ale mě se spolu s kamarádem osvědčilo i to, že si své sny vzájemně komentujeme buď přímo na blogu, nebo i jinak - sejít se vždy nemůžeme, žijeme téměř na opačném konci republiky. 
  5. Vyskytne-li se ve vašich snech postava, zvíře či květina, pak se zkuste zeptat, "která moje část by to mohla být?"
Projděte si i včerejší zápisek, tak se dají vyčíst další rady, které jdou použít i pro řešení dnešního tématu .

Na jednom ze seminářů "Práce se sny" zazněl tento pracovní postup, který se mi líbí a já jím dnešní příspěvek zakončím:

1. Vyprávění snu a jeho pojmenování
2. Základní otázky:
Jaký mám ze snu pocit?
Co ze snu poznávám ve svém běžném životě?/Může se něco ze snu odehrát v budoucnu?
Co teď aktuálně řeším? Co potřebuji vědět?
3. Akční plán:
Co udělám na základě svého snu?