Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

pátek 13. června 2014

Několik rad, jak zachytit sny

V posledních 14 dnech jsem měl dvě příhody s kamarády (kamarádem a kamarádkou), kteří se podivovali nad tím že si pamatuji sny či že jich mám tolik. Jeden z nich mi dokonce tvrdil, že on si žádné nepamatuje, či že je vůbec nemá.

Na webu jsem našel několikero stránek, které se sny zabývají a vyzobal z nich několikero rad, které se opakují a pokusil se je nějak logicky seřadit.
  1. Rozhodněte se, že si sny chcete pamatovat
  2. Mějte po ruce (u postele) připravenou tužku s papírem pro jejich zachycení
  3. Po probuzení si nechte dost času, abyste si svůj sen vybavili a zaznamenali
  4. Zaznamenejte svůj sen hned jak si na něj vzpomenete
  5. Pokud si nemůžete vzpomenout, zaznamenejte si pocit po probuzení, první myšlenky nebo jen útržky snových nálad, zaznamenejte cokoli (dáte tak najevo, že to se sny myslíte vážně a příště si je budete lépe pamatovat)
  6. Věnujte pozornost svým pocitům - těm po probuzení i těm co se objeví během zaznamenávání snové scény
  7. Sen nikdy necenzurujte - napište si ho tak, jak si ho pamatujete, i když to zní podivně
  8. Sen neinterpretujte, jen zaznamenejte
  9. Vždy se svým snem něco udělejte...
  10. Mějte na spánek dostatek času
Hned první rada je jasná - musím se o to začít aktivně snažit, abych si vůbec něco pamatoval. Problémem pak může být to, že to, co si pamatuji, není příliš příjemné. Ale jak se říká - dali jste se do boje a musíte bojovat, podvědomí vám něco říká a vy jste mu začali naslouchat....

Druhá rada je také jasná - když se s úlekem vzbudím třeba ve tři hodiny ráno z nějakého snu a nepoznačím si byť i jen pár vět, pak po pokusu spát dál ráno zjistím, že si sen nepamatuji. Jednou jsem takhle vypekl sám sebe, protože jsem ráno nalezl cosi nečitelného v bloku , co vypadalo jako záznam ze seismografu. Inu stalo se, napůl ve spánku a bez brýlí na blízko jsem si zkusil nějaký svůj sen zaznamenat. No a protože jsem to měl nacvičené a zažité, (prostě zautomatizované), tak to dopadlo, jak to dopadlo. Dnes už tužku a blok u postele nemám, došel jsem mezitím do stádia, kdy si sen pamatuji déle - zvláště ty, které mají nějaký "jiný" děj, než ty "klasické", které zde v blogu nikdy nepopisuji...

Třetí rada je určena pro ty, co jim zazvoní budík a za 15 minut jsou osprchovaní, oblečení a nasnídaní. Tahle ne, přátelé... Pokud hned po probuzení máte pocit, že si svůj sen pamatujete, tak si jej poznačte. Po osprchování, snídani a dalších věcech už mohou být mnohé detaily ze snu pryč. To však, podle mé zkušenosti, neplatí o nočních můrách....

Čtvrtá rada je pro ty, co o svém snu nemohou přemýšlet hned, ale při automaticky prováděných ranních činnostech si mají čas položit otázku "co se mi to vlastně zdálo?". Když "to" pak naskočí, mají možnost přerušit přípravu snídaně a zapsat si nějakou tu poznámku....

Pátou radu jsem zaznamenal spíše pro úplnost, neboť já osobně jsem se jí nikdy neřídil (ale to je i tím, že jsem ji neznal), ale pro nacvičování paměti na sny je podle mě docela dobrá. Ale takový úlek s probuzením ze sna jež jsem si nepamatoval a to ve dni, kdy jsem měl jít na zkoušku - bylo jasným znamením, že jsem ve snu ze zkoušky propadl a byl potrestán :-)

Šestá rada o pocitech je poměrně jasná - pokud bych se jí řidil v době, kdy se mi zdál sen o tehdy již mrtvé mé babičce, (viz Divoké sny č. 6 sen druhý), uvědomil bych si ten pocit ztráty okamžitě, včetně pocitu, že jsem se s babičkou ani pořádně nerozloučil když umírala a pokusil bych se s tím pracovat hned. Tím pádem bych "to" v sobě nedusil a nemuselo to dopadnout tak, jak to tehdá dopadlo. A těch příkladů je u mě docela dost, třeba takový Halaka

Sedmá rada o cenzuře - může to být fakt divný sen, můžete se v něm za něco stydět, můžete se stydět za to že se vám to zdálo, ale všechno musí jít na papír, protože právě to, co jste zkusili cenzurovat, může být nějaký symbol. A když si uvědomíte, že to symbol je, pak se zpětně špatně vzpomíná, kde a kdy jste ho měli. Cenzura může mít i patologický efekt - pokud nějakou věc budete potlačovat do podvědomí, může se vám to nepěkně v budoucnu vrátit...

Osmou radu zdánlivě zde na blogu porušuji, kdy se určité sny naopak interpretovat snažím, ale u mě je to z toho důvodu, že se mi sny opakují a mám jich poznačeno tolik, že už mohu soudit, kdy a proč se mi který sen zdá. Taková "Zkouška IZS" se mi zdála proto, že Rusko a Ukrajina se pošťuchují a pak se do toho přidaly reálie - a hned byl sen na světě. Což mě přivedlo i na radu jedenáctou, na začátku článku nezmíněnou. Pokračovat však budu chronologicky :-)

Devátá rada -Vždy se svým snem něco udělejte - je asi nejsložitější vysvětlit. Zkusím to na příkladech. Jsou sny, které mě naštvou, ať už tím, co se v nich děje, nebo tím, že se vzbudím v nevhodný okamžik. Takové sny si zkouším buďto dosnít nebo dofabulovat... Udělat se snem se dá i to, že se nad ním i jen zamyslím a řeknu si - zdá se mi to kvůli tomu, co se dělo v minulosti, děje v přítomnosti, nebo očekávám, že se bude dít v budoucnosti? O nějaký ten sen je možno se podělit s rodinou, kamarády - mnohé z nich to potěší a překvapí. Zářným příkladem budiž můj sen "Istien a očarovaný nehet", kdy kamarádka Istien byla sama překvapena, jakou rošťačku v ní vidím, což se pak promítlo i do snu "Istien s monoploutví a rozbitá vejce". Ale samozřejmě lze vyprávět sny i kamarádům, které v tom snu nejsou. Jen občas je ošidné popisovat někomu sen, v němž je nějaký společný známý, proto velmi často v mých popiscích zde na blogu není konkrétní jméno či přezdívka, ale jen jakási kryptická hvězdičková zkratka, která má smysl jen pro mě...

Desátá rada o čase - pokud nemáte čas na spánek a spíte třeba jen 4 hodiny, je pak jasné, že nemáte čas snít, mozek si neodpočine a nemá čas si sen uvědomit a na chvilku zapamatovat.

A bonusová jedenáctá rada. Při zaznamenávání snů se vyplati poznačit si jak sen, ale vhodné třeba odpoledne v klidu doplnit datum a doplnit si do záznamu poznámku i o tom, co se mi děje v reálu nebo co očekávám, že se mi bude dít, či i to, co se mi dělo v minulosti, ale přišlo mi teď na mysl. Časem se z takovéhleho záznamu dají vykoukat souvislosti, takže když zjistím, že jsem seřval nějakého svého podřízeného a v noci mi přijde sen o tom, že se mi daný podřízený mstí, protože vlastně to seřvání nebylo až tak spravedlivé... Ano teď jsem to zřejmě příliš zpřímočařil, ale je prostě fakt, že se takovéhle věci dějí, takže pak mohu udělat jednoduchou věc - nechci aby se mi někdo ve spánku mstil? No tak odstraním příčinu - nebudu na podřízeného řvát, ale pokusím se mu to vysvětlit v klidu. Zdálo se mi 63x o revizorech? (Po šedesátétřetí ne! :-) Začal jsem se v reálu na revizory usmívat, pozdravím, revizoři se taky usmějí ... a pak se ta pohoda přenesla i do snů s revizory, aby nakonec tyto sny z mého snového repertoáru zmizely. (klep klep na nehořlavou věc, ať to nezakřiknu :-) )