V minulém článku jsem tu popisoval rozšíření Privacyfix blokující veřejný přístup a další věci u Facebooku a Google Plus. Aplikace Privacyfix také zvládala (jednorázově) upozornit na takzvané Tracking Cookies, kdy jsou jisté firmy (typicky zabývající se reklamou) schopny vysledovat kam chodíme a podle toho nabízet upravený obsah na internetu (typicky speciálně zaměřené reklamy). Tyto firmy obvykle nevědí, že jste Pepička Nováková, ale vědí že chodíte na stránky určitého druhu. Ovšem když se to sejde s nějakým údajem ze sociální sítě, je konec ...........
Aplikace Ghostery www.ghostery.com je připravena pro všechny obvyklé prohlížeče a umí okamžitě upozornit číslíčkem na ikonce, jenž se dokreslí vedle adresního řádku. Kliknutím na tuto ikonku pak můžete daného sledovače zablokovat všude, nebo s vyjímkou konkrétního webu. Tady totiž vzniká problém, a to u nevýdělečných webů, které si pomocí zobrazení reklam alespoň trošku přivydělávají na provoz.
Na obrázku mě toto rozšíření upozorňuje, že čtyři "věci" pomocí cookies mě mohou sledovat. Po kliknutí na ikonku ducha (aktuálně s číslicí 4) se mi rozbalí kompletnější rozpis, kolik cookies která služba ukládá.
Tento podrobný soupis asi někomu méně znalému nic neřekne, proto asi rovnou kliknete na EDIT BLOCKING OPTION a zablokujete právě ty položky, které považujete za nebezpečné.
Facebook Social Plugins krom (možného) sledování umožňuje používat tlačítka a případně i diskuzi pod článkem, Gemius je oficiální měřič návštěvnosti (nejen) v Čechách, to samé dělá i Google Analytics.
Médiamind je v mém obrázku již začerněná, neboť jsem ji již dříve zablokoval pro podezření, že právě toto je společnost - poněkud mě neznámá :-) A proto dostala ode mě zablokování.
Na jednom zpravodajském serveru, kam občas chodím jsem našel následující osmičku elementů a spolu s dalšími weby si sestavil následující soupisku Tracking cookies, které se obvykle objevují
AdOcean - reklamy.
BBelements - reklamy.
DoubleClick - reklamy
Facebook soc. plugins - prvky facebooku na jiných stránkách
Gemius - oficiální měření návštěvnosti (nejen) pro Česko
Google +1 - prvky sociální sítě Google Plus na jiných stránkách
Google Adsense - reklamy k tématu
Google Adwords - reklamy - některá vybraná slova se podbarví a ukazují pak na texty zcela mimo téma
Google Analytics - návštěvnost
Twitter - prvky Twitteru na jiných stránkých
Sami se rozhodněte, co budete blokovat, mé doporučení z článku znáte.