Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

neděle 18. prosince 2011

Zemřel Václav Havel

Zemřel Václav Havel, poslední československý prezident a první český prezident.

Tato zpráva na mě začala vyskakovat dnes  na Facebooku dnes od 12:30... Byl to pro mě docela šok, ale už se to začíná objevovat i na zpravodajských serverech


Mám-li zavzpomínat na Václava Havla, musím začít až roky 1986 a 1988, neboť do té doby  se o něm nikde veřejně nemluvilo, takže jeho činy před mým narozením mi unikaly až do devadesátých let, kdy jsem si pročetl, jakými ústrky prošel v 50.letech minulého století, co dělal v letech šedesátých (spisovatel, dramaturg, redaktor časopisu Tvář) a že byl v čele reformních spisovatelů atd.Poté již nesměl dělat nic, kromě dělnických povolání, v roce 1977 se stal prvním mluvčím Charty 77.


Charta 77 je volné, neformální a otevřené společenství lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování občanských a lidských práv v naší zemi i ve světě.
— Z Prohlášení Charty 77, 1. leden 1977
O práci v disentu jsem nevěděl právě do již zmiňovaného roku 1986, kdy jsem se tak nějak pokoutně dozvěděl, že u nás existují političtí vězňové. V rodině jsme měli skvělé bateriové rádio, které dokázalo přijímat krátké vlny a mělo tak jemnou stupnici v tomto rozsahu, že se daly pohodově  naladit všemožné stanice (Svobodná Evropa, Hlas Ameriky, Radio Vatikán) a daly se poslouchat i přes pokusy o rušení.

Poslouchal jsem značně nepravidelně (přeci jenom jsem chodil do školy), ale jméno Václava Havla jsem tam zachytil. Svoji odvahu v letech 1988 a 1989 prokazovala naše češtinářka, kdy nám tu a tam utrousila kratičkou větu o něm a která byla první, kdo nás informoval o zásahu proti studentům 17.listopadu 1989 a pak se zapojila do místní buňky Občanského fóra.

Další dění kolem Václava Havla pak už zná každý, i jeho slavnou větu "pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí", jenž mu v domácím prostředí později přinášela posměch.

Velkou kritikou prošly i jeho amnestie, ať už ty velké, nebo pro jednotlivce, kdy amnestoval několik lidí, kteří si  to podle názoru většiny nezasloužili (více viz Václav Havel, dramatik, disident, prezident) kdy i já už měl kritičtější  hlas proti tomuto postupu. Ano, první amnestie měla svůj důvod pro svoji velikost...

Každopádně jeho smrt je i pro mě ztráta...

Teď už jen v hrůze očekávám, kdo se z mých přátel nebo politiků "předvede" a tohle úmrtí a pietu kolem něj pošle do .............

Update 18/12/2011 14:30 - odkaz - kondolence současného prezidenta

Update 18/12/2011 16:15 - na facebooku se objevují stránky a skupiny ke smrti Václava Havla, vybírám ty, které mají více jak tisíc účastníků:
  • Václav Havel R.I.P (stránka, 2384 osob, diskuze uzavřena, zapisuje jen správce stránky)
  • R.I.P Václav Havel (stránka, 3776 osob, zde se objevují hlasy lidu)
  • Václav Havel (stránka automaticky vygenerovaná facebookem pro osobnost, 4331 osob, bez diskuze)
  • RIP Václav Havel (stránka, 1034 osob, diskuze uzavřena, zapisuje jen správce stránky)
  • 11835x sdílena zpráva z idnes o úmrtí bývalého prezidenta.
Uvidíme, jak dopadne, nebo jestli zapadne aktivita "Nobelovu cenu míru pro Václava Havla!". Tak nějak to na zpravodajských serverech občas problikne jako větička, že to někdo zmíní. Na facebooku je (v tuto chvíli) 423 lidí, kteří jsou pro...

Nejlepší myšlenka je ta, která ponechává vždy určitou skulinu pro možnost, že všechno je současně úplně jinak
Václav Havel

Update 18/12/2011 17:15
Květiny jako výraz soustrasti dorazily i na českou ambasádu v Pekingu. Takový čin je v Číně velmi odvážný - vládnoucí komunisté Havla nemají rádi kvůli kontaktům s dalajlamou, vůdcem Číňany okupovaného Tibetu.

4 komentáře:

Magog řekl(a)...

Dovolím si být možná jeden z těch prvních, co pošle pietní aktivity do nehezkých končin. Osobně se totiž domnívám, že Václav Havel by měl být pohřben důstojně bez zbytečného otravování pozůstalých příbuzných a blízkých přátel oprsklými novináři. Vyjádřit soustrast a pozastavit se nad smrtí někoho tak významného je jedna věc, ale bojím se toho, že se to zvrhne v něco, co se mi nebude líbit. A doufám, že nejen mě.
Pokud si tento pán nezaslouží důstojný odchod, tak už asi nikdo.

Pelin řekl(a)...

Také si nedělám iluze o tom, jak to dopadne - státní pohřeb, pak soukromý, z něj přinesou paparaziové "exkluzivní" fotografie :-(

Proto taky jsem pro akce, které vznikají spontálně - přijdeš, zapálíš svíčku, v tichu s ostatními krátce pobudeš a konec. Žádné projevy, transparenty, hudba ...

Překvapila mě ale TV Prima a ještě o fous víc TV Nova, které také na svých hlavních programech mění vysílané pořady po 20:00

Magog řekl(a)...

ČT24 již delší dobu vysílá na toto téma a nejeví se mi, že by se mělo něco měnit.

Pelin řekl(a)...

jj a pokračovalo to a pokračuje to (s přestávkami) i dnes. Inu - dokud bude státní smutek, tak se to i dá očekávat ...

Teď už jen někde vyskočí příspěvek na téma "dost bolo Havla" nebo "nepřeháníte to trochu s Havlem?!" a bude :-(