Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

středa 30. října 2013

Hudební pomůcky pro matematiku?

Měl jsem k předvčerejšímu ránu sen, se kterým si nevím rady, respektive hlavně s jeho poslední částí.

Po všem tom shonu, který jsme měli v předchozí části snu se pohybujeme v přírodě, kde je zvlněný terén, ale nikde ani stromeček, lísteček, nebo travička. Skoro bych řekl, že se pohybujeme po starém válečném bojišti, kde jsou již smazány stopy po boji, třeba díky dešti, ale tráva se tam ještě nechytla. (Otázkou je, jestli by se chytla po tom boji, který tam proběhl....)

Každopádně v polovině jednoho výjezdu je místo, kde je z tenkých tyček a provázků vytvořeno cosi, co si lze představit jako jakýsi provizorní sušák na prádlo, ale to tam není. místo něj jsou tam napjaté školní pomůcky, které vypadají jako silný papír velikosti A0, na horním a dolním konci přichycený laťkou, aby se nekroutily. Nejsou to ale mapy, nýbrž pomůcky pro matematiku, které zjevně někdo vyrobil ručně, neboť tam jsou napsány matematické vzorce, na ten který koukám vypadá jako rozpis několika podobných rovnic s jednou neznámou zdůrazňující malou násobilku.

Jemně jsem se ho dotkl, v takovém tom rozjímavém rozpoložení, jako bych si chtěl zavzpomínat na školní léta a byl jsem překvapen, protože se ozval jemný tón. Dotkl jsem se malinko jinde a ozval se jiný tón. Na té své matematické pomůcce jsem jich našel celkem pět.

Se mnou šlo několik dalších lidí a ty se začaly dotýkat dalších zde pověšených pomůcek (všiml jsem si integrálů a deskriptivní geometrie), listiny vyluzovaly další tóny, ale jinak laděné než ty mé, jako by šlo o jiné, byť obdobné nástroje.

Krátkou chvilku preluduji a s ostatními se velice často sejdu tak šikovně, že to zní, jako bychom byli sehraní a hráli spolu v kapele roky.

Než se však stihnu nad tímto faktem usmát a využít získanou energii na cokoliv, jeden muž to podělá. Do jedné pomůcky, jež je dost dlouhá, si na spodku lehne jako do kolébky.Ozvou se cca tři trvalé tóny, které mě ze snu vyrvou.

Můj radiobudík zrovna začal "zvonit" - ozvala se znělka nejmenovaného rádia a pak následovaly zprávy

Domnívám se, že to, co jsem ve snu viděl, byl matematický zápis hudby :-)

1 komentář:

Magog řekl(a)...

Zajímavý sen. Ale já spíš nevím, co s tím začátkem, naopak tuším, co s tím koncem.
Konec na mě působí tak, že si konečně začínáš rozumět s onou skupinkou spolucestujících. Když v tu chvíli se najde nějakej blbec, kterej to musí za každou cenu zkazit.
Ale jak do toho zapadá to pole bez vegetace a matematické pomůcky, tomu nerozumím.