Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

sobota 1. října 2011

Pietní místo - Ležáky

Díky všemožným okolnostem, kterým jsem poměrně hodně napomohl tím, že jsem si v pátek jednoho zářijového dne vzal dovolenou a vyjel směr Chrudim, odkud mě kamarád J*K*, na mé přání po vedlejších cestách, dovedl jako navigátor až do obce Ležáky.


Zvětšit mapu

Silnice protíná pietní místo vejpůl, tak jak protínala vísku Ležáky zřejmě už kolik desítek či set let. A zřejmě tak, jak byl začátek Ležáků osazen tabulkou začátek obce, byl osazen i teď. Až mě z toho ošklivě píchlo u srdce, když jsem tu ceduli uviděl....

 Málem jsem Ležáky projel, tak jsou při jízdě po silnici malé, neboť nějaké moc zřetelné značení parkoviště a muzea z naší strany nebylo, ale podařilo se mi uhnout na poslední chvilku doprava a nalezl parkovišťátko pro osm aut a v křižovatce nakreslené jedno jediné parkovací místo pro autobus...
Bylo to pro mě docela překvapivé a zároveň nebylo, (už jsem to lehce zmiňoval v příspěvku ze srpna -  Vypálené obce) a tak jsem se s kamarádem polehounku vydal ke středu vypálené obce a pořídil fotografii do svahu (za zády jsem měl rybníček, bývalý mlýn , muzeum a restauraci)

Výš jsem už nevystoupal a uhýbal spíše doleva dozadu, abych pak znovu vyfotil prostor prvních křížů, jenž jsou postaveny v místech, kde stály domy. Na křížích jsou napsána jména mužů, kteří v tom domě žili a kteří byli v den vypálení Ležáků (24. června 1942, 14 dní po vyhlazení Lidic) zastřeleni

Po chvilce chození jsem už (psychicky) nemohl a musel poodejít do míst, kde opouštěla říčka Ležák Ležáky a chvilenku tam zůstal stát, abych si "narovnal" myšlenky...



Lom, jenž byl označen cedulí, že to je "ten" lom, odkud chvilku vysílala "Libuše" - vysílačka výsadku "Silver A"

Na závěr jsem si vyfotil směrovou tabuli ukazující směr, kde se dají hledat dvě místa spojená s druhou světovou válku obdobně jako Ležáky



Chtěl jsem vidět Ležáky, viděl jsem, a jsem rád, že jsem to viděl, ale velmi pravděpodobně se přímo a jen do Ležáků nevrátím, trochu to tam na mě padalo. Nový okruh pro pěší a kola bych si ale někdy v budoucnosti obejdu...

Žádné komentáře: