Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

neděle 4. července 2010

Srdce často líp než oči vidí. (Moudro dne)

Vše o penězích,
ale hlavně o tom,
že srdce často líp než oči vidí.
Vskutku, zkroťme, co nám dříme
v povaze, tu temnou zlost,
běs a ctižádostivost,
když je tomu tak, že sníme -
a potom snad pochopíme,
že život je pouhé snění
v světě, jenž je tím, čím není.
Už chápu tu světskou lest :
člověk sní o tom, čím jest,
nežli přijde probuzení.
La vida es sueno
Pedro Calderón de la Barca
( 1600 - 1681 )

Takhle mi moudro přistálo v emailu a přišlo mi, že je poněkud poškozené. A tak jsem si našel do češtiny přeložený originál :-)

Vskutku, zkroťme, co nám dříme
v povaze, tu temnou zlost,
běs a ctižádostivost,
když je tomu tak, že sníme,
a potom snad pochopíme,
že život je pouhé snění
v světě, jenž je tím, čím není:
už chápu tu světskou lest,
člověk sní o tom, čím jest,
nežli přijde probuzení.

Král sní o tom, že je král,
a v tom poblouzení řídí
běh věcí a osud lidí:
a potlesk, o který stál,
do větru a větrem psal,
hle, smrt, padrť na padrti,
obrátí to v dým a prach,
a co byl?, vždyť to byl strach
vládnout, tuše procitnutí,
které čeká ve snu smrti.

Sní boháč, když vidí hrst
plnou zlata, strachem sklíčen,
sní, kdo myslí, že je zničen,
a je sen, že drží půst,
sní ten, kdo začíná růst,
jen sní, kdo se dře den ze dne,
sní, kdo vsadil tisíc k jedné,
sní, kdo minul svůj den o věk,
všecko je sen, čím je člověk,
byť to nikdo neprohlédne.

Všichni sní, sním i já sám,
že v žaláři přebývám,
sním, že svět vidím svou mříží,
sním, že teď mě život tíží.
Co je život? – Přelud, klam.
Co je život? Hrozně vratký
stín, dech dechu jinovatky.
Vše velké je malé jen.
Dnes už vím: život je sen,
i ty sny jsou z jeho látky. 



  • Calderón della Barca, Pedro: Život je sen, přel. V.Mikeš, Odeon, Praha 1981





  • UPDATE po 2 hodinách od zveřejnění: Hmm, na sekvenci "už chápu tu světskou lest", kterou jsem použil na vyhledání básničky já mě teď zobrazuje vyhledávání google na sedmém místě :-)