Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

úterý 31. srpna 2010

Zapomenuté ...

Mám opět trošku čas si poklidit mezi elektronickými a papírovými poznámkami a tu a tam nacházím cosi, co jsem chtěl okomentovat, ale nestihl to či zapomněl ...

29. července - Čti Paroubkův časopis, podpoř ČSSD na Facebooku. Uvidíš jednání klubu - říká první zpráva a říká, že na Facebooku je skupina 700 lidí s názvem "Přátelé sociální demokracie". Našel jsem si jí a má jen něco málo přes 340 jedinců, kterým se líbí ale nikoliv skupina, nýbrž stránka.... Pokud obdivovatelů bylo předtím více, pak to znamená úbytek, anebo už před měsícem novinář sepisující tento článek nadsadil ono číslo 2x ...

29. července - Odstřižený neplatič se svérázně pomstil firmě ČEZ. Palicí porazil desetimetrový betonový sloup vysokého napětí a vyzkratoval elektrické vedení. Vzápětí zůstalo bez proudu několik tisíc domácností jednoho většího města na Sokolovsku...

Asi nezajímavější bylo sledovat hukot kolem zprávy, že jsou "Údaje 100 milionů uživatelů Facebooku volně k dispozici" (můj odkaz je na server POOH), jenž také vyšla na světla ramp Internetu taktéž 29. července a byla opravdu všude na všech zpravodajských webech. "Byl to hack, nebo jen volně dostupná data?" ptal se každý - neodborný novinář se klonil k hacku, odborný novinář si pořádně pročetl prapůvodní zprávičku a hned věděl...
Když jsem si pak dnes prohlédl výše odkazovaný článek, nalezl jsem odkaz na blog "Hříchy české žurnalistiky" a jeho článek k tématu: "100 milionů Facebook účtů a hlouposti v českých médiích" a tam je to krásně shrnuto a vysvětleno...

27. srpna - "Mysteriózní rádio už 30 let vysílá záhadný signál a teď i tajnou šifru" řeklo Idnes a asi tak hledalo nějakou věc do okurkové sezóny. Prý toto rádio zničehož nic místo bzučení řeklo toto - "UVB-76, UVB-76 — 93 882 naimina 74 14 35 74" (záznam na youtube). Už jen pohled na Wikinu (žel jen anglickou) na správnou stránku by prozradil, že těchto vysílání bylo poněkud více a některá zřejmě i nechtěná. O tom, co má stanice doopravdy za smysl se spekuluje, na Wiki se mluví o výzkumu Doplerova efektu, nebo o testu, zdali operátoři přijímající tento signál vnímají.

Mě osobně to volání na tajné agenty nepřipomíná, mimo jiné i proto, že jsem v osmdesátých letech mohl zažít u jednoho mého příbuzného něco podobného. V té době byl vyšším důstojníkem v armádě a doma měl na ledničce cosi jako vysílačku, ale ve skutečnosti to byla jen přijímačka se silným pípákem. V naprosto náhodnou dobu se ozval pípák a do třiceti sekund se ozvalo zašumnelé hlášení slova a pětimístného čísla. Typicky to bylo něco obyčejného jako  "Louka 12345", což podle taháku nalepeného zespodu nabíječky (a podle kvality provedení to byl tahák oficiální!!) znamenalo "zkouška". Těch signálů tam bylo asi šest, každé s jiným obyčejným slovem a číslem a všechny typicky vojenské od klid přes pohotovost a poplach až po napadení země. Jak mě pak překvapilo, když jednoho dne bylo vyhlášeno "Louka 7890". Hned jsem volal na příbuzného do obýváku k televizi, že bylo hlášeno jiné číslo a v odpověď se mi dostalo: "Pokud to byla Louka, tak mě to nevzrušuje" Mám dojem že to bylo toto zařízení:

Zachycené české signály z obdobných českých stanic




Další zdroje, první s fotografiemi vysílače UVB-76, oba s povídáním
Každopádně v diskuzi hned pod článkem se objevila tato reakce -
Hra radioamatérů
Pane autore, když už se rozhodnete o něčem blábolit, nastudujte si alespoň elementární fakta. Radioamatéři mají prakticky na celém světě zákonem ZAKÁZÁNO používat jakékoli šifry, kódy či skryté smysly zpráv - kromě oficiálních mezinárodně platných kódů a zkratek (např. Q-kód, používaný rovněž v cibvilním letectví a námořní službě). Opravdoví radioamatéři, tedy ti, kdo mají platnou licenci, takovéhle blbiny prostě nedělají, na to jsou veřejná pásma (CB, PMR apod.).
Navíc tato stanice je do té míry obecně známá a ani svým charakterem (výkon apod.) radioamatérské stanici neodpovídá. Tak, prosím, neblbněte lidem hlavy, už takhle je o radioamatérech více pověr, než zdrávo.
Pro Vaši informaci, vím, o čem mluvím, radioamatérskou licenci mám od r. 1973.,
jsem osobně zvědav, jak dlouho příspěvek vydrží. :-)

Že se ale nejedná o jediný pozůstatek studené války, může svědčit jiný příklad - ukázka je ve formátu WMA z 11.prosince 2006 - anglická žena pronáší kódy a je přerušena činskou rušičkou s hudbou, nebo žena vysílala na stejné frekvenci a přehlušovala hudbu?