Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

čtvrtek 28. října 2010

Den vzniku samostatného československého státu

Už kolik týdnů mám předpřipravené videa k dnešnímu příspěvku, neboť se sám sebe ptám - kdo dokáže zazpívat celou hymnu našeho státu (zde v ukázce mám československou hymnu). Kdo z dětí ví, že česká hymna pochází z divadelní hry Josefa Kajetána Tyla Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka, poprvé uvedené v Praze dne 21.12.1834. Hudbu k ní složil František Škroup, prvním interpretem se stal Karel Strakatý (jak se lze dočíst v hesle Wiki: Česká hymna)? Já osobně věděl jen část z toho, co Wiki. A otázka záludňačka - a jak zní druhá sloka písně z této hry? To už jsem vůbec netušil, ale strejda Youtube poradil - viz druhá ukázka.

zpívaná Hymna ČSSR



Druhá sloka české hymny


Kolik lidí slaví tento svátek (opravdu slaví)? Krátký průzkum u nás v práci mě v tomto směru nemohl překvapit - několikeré zazimování chaty, objetí hrobů všech příbuzných - blíží se náboženský svátek "památka zesnulých", betonování podlahy - já pojedu ke známým pro ořechy, aby byly (nejenom) na vánoce. Dá si někdo slavnostní oběd? Mno, já se za moment odbydu gulášem a nokama....

Češi si připomínají 92. výročí vzniku Československa (novinky). Reflex se na to dívá jinak - co myslíte, řekne dnes prezident "Vážení přátelé, jako prezident této země jsem se rozhodl, že letošní oslavy státního svátku jsou poslední a že už se podobné komedie nadále nebudu účastnit." a to proto že se vlastně slaví vznik již neexistující republiky? 28. října: Co to vlastně slavíme? (reflex) KOMENTÁŘ: 28. říjen. Obyčejný volný den, no a? (idnes) pro změnu píše o tom, že za naše nejásavé přijetí tohoto svátku vlastně mohou komunisté...
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/komentar-28-rijen-obycejny-volny-den-no-a-f0i-/domaci.asp?c=A101027_1473298_domaci_jba