Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

čtvrtek 21. října 2010

Hledání ztracené písně

O velikonocích jsem s kamarády poslouchal nějakou písničku, kde bylo v refrénu "Už nejsme nejsme to co kdysi" což bylo dost chytlavé v páteční zácpě v Praze a stále jsem přemýšlel, co to jenom mohlo být za skladbu. Dnes mě to už nedalo a prohnal jsem refrén přes Google.

Pasážová Revolta
Karel Kryl
Dočasná záležitost
Peťo Tazok
Nosíme z módy kopretiny
čímž okrádáme stáda
a vůl - kdys jméno obětiny
je titul kamaráda
Na obou nohách vietnamku
a jako komfort hlavu
Na klopě placku jak psí známku
Znak příslušnosti k davu


I naše generace
má svoje prominenty
Program je rezignace
a facky argumenty
Potlesk je k umlčení
a pískot na pochvalu
a místo přesvědčení
jen pití píva Z žalu


Pod zadkem stránku Dikobrazu
vzýváme Zlaté tele
Sedáme v koutcích u obrazů
Čekáme Spasitele
Civíme lačně na měďáky
My - Gottwaldovi vnuci
A nadáváme na měšťáky
tvoříce - Revoluci


I naše generace
má svoje kajícníky
a fízly z honorace
a skromné úředníky
a tvory bez svědomí
a plazy bez páteře
a život v bezvědomí
a lásku K nedůvěře


Už nejsme nejsme to co kdysi
Už známe ohnout záda
Umíme dělat kompromisy
a zradit kamaráda
A vděčni dnešní Realitě
líbáme cizí ruce
A jednou zajdem na úbytě
z té smutné revoluce


I v naší generaci
už máme pamětníky
a vlastní emigraci
a vlastní mučedníky
A s hubou rozmlácenou
dnes zůstali jsme němí
Ne - nejsme na kolenou
Ryjeme drškou v zemi!
Nad posteľou zožltnutý portrét starého otca, 
v očiach mu čítam ten svoj život pod psa,
jeden stolík na ňom fľaša, čo nemá obsah,
lebo včera mi šepkala, že ju nedám do dna.
jedna vysušená ruža, ktorá mi prípominá femme fatale
a okno otvorené dokorán.
čerstvý vzduch vyženie spomienky, kde ich pochová
a dovolí mi začať odznova s poznaním, že...


pod posteľou pohodené staré kosti pre psa,
v kostnej dreni viem čítať, že život je skepsa.
jedna polička a na nej neumytý vercajg,
čo zapácha olejom a letargiou, čo deptá.
jedna čerstvá ruža pre femme fatale,
vyžehlený frak a mestská zábava,
svieži tanec a spomienka dokoná
a dovolí mi začať odznova s poznaním, že...


pod posteľou povraz, s ktorým som chcel zabiť sa,
za oknom počasie, že nehodno vyhnať ani psa,
život splaskol, začarovaný kruh je elipsa,
v izbe smrad ktorým musím prebiť sa.
na stole váza prázdna ako miesto v srdci
pre femme fatale, okno zatvorené na doraz
a ten zápach každú spomienku pochová
a dovolí mi začať odznova s poznaním, že...


pod posteľou hračky, rozhryzené od psa,
vedľa sediaca silueta starého otca,
v ruke drevená fajka, čo nemá obsah,
lebo ako včera tak aj dnes ju dal deda do dna.
na stole kniha kde hrdina hľadá femme fatale
a okno otvorené dokorán,
čerstvý vzduch vyženie dym a aj spomienky do dvora
a dovolí mi začat odznova s poznaním, že...


na posteli nové hračky od starého otca,
ktorý mi ich vystrúhal z dreva a zo srdca,
aby ma uchránil pred poznáním pod psa,
že život je len dočasná záležitosť čo nemá obsah.
aspoň si kráti chvíle pri spomienke na femme fatale,
okno otvorené dokorán,
sviežy vzduch pre vnuka a pohľad do dvora
mu dovolí začať odznova, s poznaním, že...


R: Už nejsme nejsme, to co kdysi
Už nejsme nejsme, to co kdysi
VÔbec
Už nejsme nejsme, to co kdysi
 Už nejsme nejsme, to co kdysi
Nie
Už nejsme nejsme, to co kdysi
Už nejsme nejsme, to co kdysi

Tož co myslíte - která z nich to byla?

***SPOILER START***
Ta vpravo :-(
***SPOILER END***

Karel Kryl - Pasážová revolta


Peťo Tazok - VP84 - Dočasná záležitost
http://muteme.cz/index.php?id=147 (pátá skladba)