Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

úterý 28. září 2010

Kargokultický web (a něco navíc)

Před pár dny jsem narazil na serveru LUPA na článek "Kargokultický web" a zaujaly mě tam odstavce o druhé světové válce a zásobovacích letadlech:

Co takový domorodec z Melanésie viděl? Viděl neobvykle oblečené lidi, kteří dělali nějaké rituály, chodili s něčím na uších a něco volali do nějakých bedýnek - a najednou začaly z nebe přicházet zajímavé věci! Oblečení jako měli cizinci. Potraviny, co cizinci jedli. Stroje, na kterých cizinci jezdili. Užitečné věci, které jim cizinci občas přenechali... Je nad slunce jasnější, že ty věci pocházejí od dobrých duchů, a cizinci znají tajemná zaklínadla a rituály, kterými je dokážou přivolat!
Ne, to není fikce, ani se nechci lacině strefovat do divochů. Po válce se totiž právě v Melanésii objevila domorodá náboženská hnutí, která došla k závěru, že pokud budou věrně napodobovat rituály bělochů, dostanou ty úžasné věci od duchů taky. Takže udržují přistávací plochy, sedí v dřevěných boudách, mají na uších půlky kokosových ořechů (jako sluchátka) a hovoří do vysílaček ze slámy...
Jako bych viděl fanatické rodiče (o nich jsem tu psal - řazeno od nejmladšího: RE-Terminátor a Ježíš, Spalte to slovo a bojte seTerminátor a Ježíš - II. dílTerminátor x Ježíš") a viděl i to co popisuje pan Feynman:"Navenek se řídí všemi předpisy a formami vědeckého bádání, ale něco podstatného jim uniká, protože letadla nepřistávají." Pro každý kult je typické, že negativní výsledek přesvědčení nevyvrátí, ale posílí: Je třeba rituál provádět pečlivěji!


Článek pak pokračuje povídáním o webech, kterak se někdo snaží okopírovávat nějaký ten nápad a diví se že má neúspěch, ale já bych se vrátil k těm rodičům.

Fakt mi tihle rodiče připadají jako ti domorodci, kteří vykonávají své rituály, ale v něčem je chybka a myslím si že ty rituály v tom mají menší chybu než rodiče. Čas od času někde narazím na článek, kterak se dítě odtrhlo od sekty, které se odtrhlo od sekty, kam jej zavlekly rodiče a fandím jim. Občas to taky bývá naopak :-(

Kde je ale chyba? Sám nevím. Vždy, když mluví mé okolí o náboženství, vidím před sebou mojí vesnickou babičku, mamku a sebe. Všichni jsme pokřtěni u jednoho náboženského směru, věříme v boha, ale všechna podobnost tady končí ... Každý z nás se vydal trošku jiným směrem, přesto jsme s tím dokázali žít a nezatracovali se navzájem, ani jsme nezatracovali ostatní směry (byť jsme jisté Svědky resp. jejich agitku velmi rychle odkazovali do patřičné roviny)... Když se na to podívám ze svého pohledu směrem na mamku a babičku, tak si uvědomuju jednu zásadní věc - když se babička večer modlila, nikdy jsem ji nepřerušoval,byť mě občas prozradilo vrzající prkno, když jsem nic netušíc vešel do místnosti. Mě to pak občas i mrzelo. U mamky ne a nemyslím si, že by to bylo tím, že bych měl mamku méně rád...

PS: Kamarádka pojala odkaz o kargokultickém webu po svém :-)