Začal jsem s tím vším už 12. srpna, kdy se automatizovaně zveřejnil předpřipravený příspěvek "Terminátor x Ježíš", v němž jsem naznačil že někteří rodiče jsou spíše náboženští fanatici, kteří nejsou schopni pochopit, že ve hře používáme mnohobožství...
Asi tak za hodinku jsem měl reakci od jedné své kamarádky a tu jsem zveřejnil o den později, tedy 13. srpna. Invenci v nazvání blogpostu jsem tedy neprojevil - jmenuje se "Terminátor a Ježíš - II. díl". Je v něm popsáno to, že vznikly jisté papežské encykliky...
14. září jsem měl dvě encykliky, které se měly týkat mého problému už přečtené a zbývala mi třetí, když jsem psal blogpost "Spalte to slovo a bojte se". Dočetl jsem ji hned toho dne večer... Ke všem třem jsem si udělal stručné poznámky a nechal odležet. Až do dneška.
Encyklika Unitatis redintegratio
Tato encyklika byla podepsána (stejně jako i ostatní, které dnes zmíním, na druhém vatikánském koncilu) 21.listopadu 1964 hovoří o touze po jednotě, o ekumenismu ...
Ekumenismus je hnutí za sbližování, spolupráci, případně i sjednocování zejména křesťanských církví. Začalo mezi protestantskými církvemi už v 19. století, roku 1918 se české protestantské církve spojily v Českobratrskou církev evangelickou, roku 1948 vznikla Světová rada církví a nový impulz dal ekumenismu Druhý vatikánský koncil (1962–1965).zdroj: Wikipedia
Zdánlivě se tato encyklika náboženského fanatismu netýká, když hovoří o jednotě, jenže... když se ale podíváte na opačnou stranu na některé důvody, proč se některé církve odloučily, tak se nestačíte divit. Anglikánskou církev odloučil jistý král, když nedostal od Říma povolení k rozvodu, tak si vytvořil církev vlastní a rovnou se postavil do jejího čela. Když se podívám směrem na východ, tak tam se v církevních kruzích nepřešlo na gregoriánský kalendář a zůstalo se u juliánského, který má tu chybu, že rok netrvá přesně 365,25 dne, ale 365,24220 dne, takže se juliánský kalendář oproti realitě opožďuje o jeden den za 128 let. Díky tomu už je posun docela markantní a za pár stovek let se velikonoce, tradiční to svátek jara, bude slavit na podzim. I to považuji za určitý fanatismus, na lpění na starém a - jak ukazuje čas - na špatném...
Encyklika Nostra aetate
Tato encyklika hovoří o poměru církve k nekřesťanským náboženstvím a byla podepsána 28. října 1965 a já si jí stručně ohodnotil jako volání po spolupráci a zastavení rozbrojů...
Hned pod druhým podnadpisem jsou tyhle dvě souvětí:
Katolická církev neodmítá nic, co je v těchto náboženstvích pravdivé a svaté. S upřímnou vážností se dívá na jejich způsoby chování a života, pravidla a nauky. Ačkoli se v mnohém rozcházejí s tím, co ona věří a k věření předkládá, přece jsou nezřídka odrazem Pravdy, která osvěcuje všechny lidi.Tuhle encykliku by měli číst čeští náboženští fanatici, co odvrhují jiná náboženství, ale také všichni radikální islamisté. Pro ně tato encyklika má připravenu přátelskou ruku ...
.........................
Proto církev nabádá své věřící, aby s rozvážností a láskou, prostřednictvím dialogu a spolupráce se stoupenci jiných náboženství uznávali, chránili a podporovali duchovní a mravní dobro i společensko-kulturní hodnoty, které u nich jsou, a přitom aby svědčili o křesťanské víře a životě.
Jelikož během staletí povstalo mezi křesťany a mohamedány nemálo rozbrojů a nepřátelství, vybízí posvátný sněm všechny, aby zapomněli na to, co bylo, aby se upřímně snažili o vzájemné porozumění a aby společně chránili a podporovali sociální spravedlnost, mravní hodnoty, mír a svobodu pro všechny lidi.V encyklice je zmíněn také budhismus, hinduismus a židovské náboženství....
Encyklika Dignitatis humanae
Tato encyklika hovoří o náboženských svobodách a byla podepsána 7.prosince 1965 a je v podstatě o tom, že každý má mít náboženskou svobodu, ale tato svoboda končí přesně tam, kde začíná náboženská svoboda někoho jiného. A nejen to...
Ve hře věřím na Borona, Eletnise, Taranise, Neptuna a Iris , v reálu tito bohové zafungovaly u F* v metru v Praze, kdy jej obtěžovali jehovisté....
Když to shrnu ...
Na můj problém o rodičích, kteří nedokázali přijmout dění a bohy v naší LARPové hře odpovídají encykliky Nostra Aetate a Dignitalis Humanae. Teď už bych dokázal zareagovat správně, když by měly výtky k naším smyšleným bohům, v prvních letech, kdy hrávaly v dění větší role jsme jim vkládali do úst i nějaká moudra...
Jenže bohové už ve hře prakticky nejsou a po jednání o příštím táboře jsem si jist, že už ani nikdy nebudou - tak hodně bude přizpůsobena hra LARP pro širší dětské publikum...